úterý 31. ledna 2006

Seznam vylepšuje mapový server

Jak informuje Ivo Lukačovič, Seznam pustil do světa beta verzi vylepšeného mapového serveru. Ano, je to okopírované Google Maps bez špetky invence. Ale funguje to a pro Českou republiku to má fantasticky detailní mapy, kam se hrabe Google. Například Bezděz, Bezdědice, Náchod - Babí, Zbýšov, nebo Sněžka. Vypadá to dost dobře, jen mapy v menším rozlišení nejsou tak ostré jako u Google.

sobota 28. ledna 2006

Jak se běhá v Ann Arbor

Toho, jak se bude dát v Ann Arbor běhat, jsem se bál, a to hlavně kvůli zimě a sněhu, které jsem očekával. Protože moje staré dobré běžecké boty jsou spíše lehké, na léto, tak jsem ještě před odjezdem narychlo sháněl pevnější obuv. Nakonec jsem si vybral v prodejně Triexpert krosovky Asics Gel Enduro s tím, že se do sněhu a terénu budou hodit. Mimochodem, prodejnu Triexpert (na Podolí kousek od plaveckého bazénu u zastávky Dvorce) můžu vřele doporučit, pokud si vybíráte boty, tak vás majitel nechá proběhnout na běžeckém pásu, abyste se mohli ujistit, že vám boty opravdu sedí.

Po příletu do Detroitu nás cestou do Ann Arbor čekala mlha a sychravé počasí s teplotami těsně nad nulou. Hned mě napadlo, že jsem se asi při koukání na internetové informace o typických teplotách spletl - v Ann Arbor jsou celkem obvyklé teploty kolem deseti až dvaceti pod nulou a hromady sněhu. Hned přes noc ale teplota na těch mínus deset klesla a zároveň napadlo tak deset centimetrů, takže jsem byl na jednu stranu rád, že jsem na internetu skutečně četl správně, na druhou stranu mi bylo jasné, že když to bude pokračovat, tak bude běžecký trénink pěkný mazec.

No, abych to zkrátil. Nakonec jsem ve sněhu a mraze absolvoval jen jeden výběh. Potom sníh roztál a od té doby se denní teploty pohybují kolem nuly, sice občas nějaký sníh spadne, ale brzy zase roztaje. A dneska bylo dokonce osm nad nulou. V porovnání se současným počasím v Praze je tady Itálie ;-)). Jedinou slabinou tohodle super počasí je vítr - větrno tu bývá často, a když je kolem nuly, tak vítr na pohodě při běhání nepřidá.

A jak se tedy běhá v Ann Arbor? Předně, běhá tady dost lidí, takže pořád někoho potkáváte. Ať už přímo na ulicích, nebo v parcích. Ann Arbor není žadné velkoměsto, a tak i když každý jezdí autem, tak je tu provoz snesitelný, jezdí se tu pomaleji než u nás, takže nemusíte mít strach, že vás při přebíhání ulice sejme šílenec ve sto třiceti, a navíc jsou všude dobré a široké chodníky. Co je ale ještě lepší, Ann Arbor má spoustu parků. Městem protéká řeka Huron a v jejím údolí je na dobrých patnácti kilometrech jeden park za druhým, které jsou propojené stezkami pro pěší. Najdete zde asfaltové i nezpevněné cesty, nebo prostě můžete běžet po trávě podél nich.

Alternativou je jít na volně přístupný atletický ovál, který patří univerzitě a je od našeho domu vzdálený tak 500 metrů. Skvěle se hodí na kratší rychlé tréninky.

Za prvních deset dnů jsem tak naběhal zhruba 60 kilometrů a motivaci k dalšímu běhání zatím pořád mám. Aspoň celkem dobře poznám celé město, protože jinak se pořád pohybuju na campusu, který je v centru a ze kterého to mám domů pět minut pěšky.

pondělí 23. ledna 2006

Detroit Auto Show

060122-audi-concept.jpg Detroitská Auto Show (North American International Auto Show 2006) patří k největším světovým výstavám automobilů a přinejmenším na severoamerickém kontinentu je to událost číslo jedna. Letošní ročník měl pomoci americkým automobilkám z krize, a proto na něj patřičně zbrojily. Okolo stánků Fordu, General Motors a dalších amerických výrobců se sice motalo nejvíce lidí (jak také jinak, když jsme v USA), ale podle mého názoru zase až tak neoslnily.

Výstava, která se koná v Cobo Conference Center v centru Detroitu (hned vedle hokejového stadionu Detroit Red Wings) nadchne jak laika, tak i odborníka. Představují se koncepty i inovované modely - automobilky ve snaze "být o krok napřed" už představují modelové řady 2007, které se začnou prodávat brzy na jaře 2006. Škodovky mezi exponáty chyběly, přeci jen se Škoda na americký trh nijak nehrne.

Takže co všechno bylo k vidění. Celou fotogalerii naleznete tady. Nutno říct, že jsem všechno ani nestačil ofotit, protože zhruba ve třech čtvrtinách mi současně došly baterie a kapacita paměťové karty.

Zaměření na severoamerický trh se projevuje zejména ve velikosti vystavovaných aut. Zatímco u nás Hummer působí jako monstrum, v Detroitu velikostně nijak nevyčníval.

Určitě zaujal koncept Inifiniti, odnože Nissanu. Supermoderní auto, nacpané elektronikou. Místo zpětných zrcátek kamery, snímající prostor vzadu. Přitom podobné technické vymoženosti se objevují již i v prodávaných autech, jak dokazuje sedan třídy M. Kamera za předním sklem vedle zrcátka snímá čáry na silnici a přenáší data do počítače, který upozorní řidiče, když jede mimo jízdní pruh (LDW - Lane Departure Warning System). V tomhle autíčku je rovněž zabudován z volantu ovládanýadaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control), který přibrzdí, když se auto příliš přiblíží autu vpředu. Kamera na zádi promítá na displej prostor za autem během couvání. Zapalování je samozřejmě bez klíčku.

Nacpat auto technologiemi je přitom jasný trend. GPS je standard a kromě výše zmíněných vychytávek se dodávají třeba satelitní rádia, zabudované harddiskové MP3 přehrávače se stahováním hudby z internetu, nebo nejrůznější systémy pro podporu bezpečnosti jízdy (brzdy, trakce, tlumiče...). V případě nehody se řidič má jako v bavlnce, jak názorně ukazuje Hyundai.

Ekologii zdůrazňovaly, jak již je obvyklé, zejména japonské automobilky. O tom, že hybridní pohon nepatří jen do minivozítek do města, přesvědčoval luxusní Lexus, obrovský koncept minivanu Toyota F3R, nebo futuristický koncept Mitsubishi CT.

Audi nabídlo svůj Roadjet Concept. BMW inovovalo svoje coupé na prototyp Z4. BMW již rovněž nabízí svůj adaptivní tempomat (pod názvem Active Cruise Control), a nacpalo ho například do svého hybridního konceptu X3 - čidlo radaru je šikmo vlevo pod plochou pro SPZku. Nissan si vyhrál na svém krásném autíčku, které vypadá jako angličák, a to i zevnitř. Pro pořadné Američany ale Nissan nabízí něco většího - svou čtyřkolku Armada, model 2006. Volkswageny pro americký trh se, stejně jako u jiných automobilek, liší designem od evropských modelů, jak ukazuje tento Passat Wagon. Zalíbilo se mi zavírání pátých dveří na tlačítko, ve vzpěrách pátých dveří musí být nějaká šikovná hydraulika, která dveře samočinně jak zvedá, tak i zavírá. Prakticky identické ovládání má už ale i BMW.

Mini Cooper se snažil zaujmout autíčkem pro lyžaře, které má prostor pro lyžařské potřeby místo bočního okénka. Hodně lidí se shlukovalo kolem konceptu Dodge Challenger, který má údajně blízko k výrobě. Mně ale více zaujal mnohem praktičtější koncept Dodge Caliber, který ukazuje, že Američani dokážou vyrobit i auto pro Evropana. Pro labužníky je naopak obrovský Chrysler Imperial (a ještě tady a tady). Zatímco ten je jen v prototypu, tohle Maserati se již prodává.

Lamborghini se chtělo pochlubit svým konceptem Miura, ale řekl bych, že Diablo je prostě Diablo. Naproti tomu hračička Toyota Fine-T je prostě líbivá. Stejně tak líbivá je ale i klasika od Chevroletu, i když nejvíce lidí se hromadilo kolem jejich nového konceptu Camaro.

Bohužel potom už jsem neměl na co fotit, takže jen v zoufalé kvalitě z mobilního telefonu můžu zprostředkovat koncept Ford Super Chief (a zezadu), Land Rover vybavený adaptivním tempomatem s ovládáním na volantu, velmi povedený CUV Ford Edge, nebo snad ještě krásnější SUV Mazda CX-7. No a nakonec překvapivě líbivý koncept Volvo C30. Na moji přímou otázku, jestli se toto auto dostane někdy do výroby, se mi dostalo odpovědi, že jako oficiální produkční vůz by měl být představen v září v Paříži. Máme se na co těšit. Volvo mělo vůbec velmi líbivou prezentaci, to byla taková třešnička na dortu na závěr.

Spoustu dalších fotek najdete v kompletní fotogalerii, takže si je užijte ;-)).

sobota 21. ledna 2006

První série fotek z Ann Arbor

Do školy to máme fakt kousek - tak pět minut pěšky. Bydlíme ve čtvrti plné dřevěných domků, které sice vypadají navenek hezky, ale zevnitř může být kvalita rozdílná. Kolem bydlí spousta dalších studentů, což je znát hlavně v noci - obzvlášť v pátek a v sobotu. Pár fotek z cesty do školy je tady a podobně vypadá většina Ann Arbor, žádné mrakodrapy tady nenajdete.

Zítra se chystáme do Detroitu na Auto Show, už se těším na spoustu špičkové automobilové techniky.

Začínám...

Ačkoliv bych rád zveřejňoval příspevky na mé vlastní stránce, nemám čas ji spravovat, takže lépe bude, když využiju hotových nástrojů a o svoje zážitky se budu dělit zde.