neděle 26. listopadu 2006

Black Friday

Den po Thanksgiving se v Americe stal symbolem začátku předvánoční nákupní horečky. Obchody nabízejí někdy až neuvěřitelné slevy a spousta Američanů si jde v noci stoupnout před obchod, aby se ráno dostali na řadu mezi prvními.

Myslíte, že víte, jak vypadají fronty? Američané jsou schopni trumfnout i náš bývalý socialismus. Takhle to vypadalo v pět ráno před jedním z obchodů Best Buy, které prodávají elektroniku.

čtvrtek 23. listopadu 2006

Fotky z Vídně

Chicago -> Manchester -> Praha -> Wien -> Praha -> London -> Chicago, to všechno za pět dnů. Trochu moc cestování najednou.

Po přednáškách na konferenci se mi podařilo se aspoň projít po Vídni. Pár fotek jsem dal na web.

čtvrtek 16. listopadu 2006

Zemřel Milton Friedman

Dnes brzy ráno zemřel Milton Friedman, jedinečný ekonom, nositel Nobelovy ceny z roku 1976, zastánce volného trhu a dlouholetý profesor na University of Chicago. Dožil se požehnaných 94 let.

Tento dvouminutový úryvek z jeho televizního seriálu obsahuje více ekonomie než lecjaká kniha.

pátek 10. listopadu 2006

Jak vyjádřit svůj obdiv k vyučujícímu?

I love Gary Becker T-shirt
Takhle daleko jsme to ještě nedotáhli. K zakoupení na Amazonu...

středa 8. listopadu 2006

Emise, Greenpeace a logické myšlení

Hnutí Duha, organizace Greenpeace a Centra pro dopravu a energetiku vydaly na konci října společnou tiskovou zprávu o tom, že čeští ministři údajně plánují razantní zvýšení exhalací vypouštěných českým průmyslem. Greenpeace šlo ještě dále a dokonce uspořádalo happening před Ministerstvem životního prostředí. Protože, jak uvedl mluvčí Greenpeace Karel Dolejší, "Návrh plánu předpokládá zvýšení českých emisí oxidu uhličitého oproti roku 2005 o čtvrtinu."

Karlu Dolejšímu (a zřejmě i ostatním v Greenpeace) buď chybí špetka logického myšlení, nebo záměrně zcela zkresluje skutečnost. Nový (dočasný) ministr životního prostředí totiž navrhl zvýšení počtu emisních povolenek, což je něco dost odlišného. Proč? Protože to, kolik povolenek dostanou české podniky, nemá na objem jejich exhalací prakticky žádný vliv. Ač se to zdá na první pohled podivné, je to zcela logické.

S povolenkami se obchoduje na Evropské energetické burze. Poslední cena byla zhruba 9 Eur za povolenku. Pokud nyní dostanou české podniky nějaké ty povolenky navíc, v celoevropském měřítku to bude v podstatě zanedbatelné a nebude to mít dopad na cenu. Ta by byla stále oněch zhruba 9 Eur.

Je pravda, že český průmysl je energeticky náročný a že vypouští i relativně velké množství exhalací. Proč ale průmysl nevypouští exhalací ještě více? Protože až do stávající úrovně se vyplatilo investovat do ekologických opatření a snižovat tak množství povolenek, které firma musí zakoupit. Firma ze začátku může investovat do poměrně nenáročných technologií snižujících emise, které jsou levnější než povolenky. Proč ale tedy firmy své emise dále nesnižují? Protože se už dostaly do stavu, kdy další snižování emisí už je příliš nákladné - a je proto levnější koupit povolenky. Mezní náklady na snižování emisí se vyrovnaly s cenou povolenky. Právě to je podmínka maximalizace zisku firmy.

Co se tedy stane, když firmy dostanou více povolenek? Cena povolenek zůstane v celoevropském měřítku stejná (nebo téměř stejná). Náklady se také nezmění. Firmy tedy budou vypouštět stále stejné množství emisí. Co se tedy stane s povolenkami? Firmy jich budou muset nakupovat méně. Kdyby se stalo, že firma bude mít více povolenek, než potřebuje, prostě je prodá na trhu. Je to to nejvýhodnější, co může udělat.

Samozřejmě, v celoevropském měřítku dojde k (na evropské poměry nepatrnému) zvýšení objemu povolenek, a tedy i k nepatrnému zvýšení emisí. To však bude rozloženo po celé Evropě, a nebude mít prakticky žádné dopady na české životní prostředí.

A jaký bude dopad na českou ekonomiku? Jediné, co se změní, budou zisky firem, které stoupnou (právě o tržní hodnotu povolenek, které firmy nebudou muset kupovat). Z toho vyplynou vyšší daňové odvody, a tedy potenciálně více peněz i na ekologické projekty. Ano, bude to na úkor určitého zvýšení evropských exhalací, a jedná se tedy o klasický případ beggar your neighbor politky. Ale o to se snaží v evropském systému všichni.

Jediným způsobem, jak snížit objem exhalací, je zvýšení ceny povolenek. Toho lze ale dosáhnout jen tím, že se sníží jejich objem v celoevropském měřítku. Počet povolenek pro české firmy je v celoevropském měřítku kapkou v moři a jejich snížení bude mít na české exhalace mizivý dopad, a jen za cenu toho, že by se výrazně snížily zisky firem a tím i daňové výnosy. Je zcela normální, že se český ministr snaží vybojovat pro "své" podniky co nejvyšší objem povolenek. Českému životnímu prostředí tím neublíží a české ekonomice pomůže.

Kdyby Greenpeace logicky uvažovalo, bude se snažit spíše o to, aby MŽP získané zvýšené daňové výnosy využilo na ekologické projekty v rámci České republiky, které pomůžou našemu životnímu prostředí. Tím by pomohlo sobě i České republice. Místo toho ze sebe dělá nevěrohodnou organizaci, která se snaží lidi oblbnout polopravdami a nepravdami. Tak ale životní prostředí v České republice nenapraví.

Existuje ještě jedna možnost - že Greenpeace usiluje o snižování celoevropských emisí a co nejnižší úroveň českých povolenek je k tomu prostředkem. Pak by to měli ale lidem na rovinu říci - a zároveň dodat, že čeští občané a firmy budou toto snižování všem zemím v Evropě platit. To se ale asi nikomu v České republice líbit nebude.

úterý 7. listopadu 2006

Letecký provoz nad USA

Našel jsem tohle krásné video vykreslující letecký provoz nad USA. Letadla jsou znázorněná jako světelné body, a přestože nejsou zakreslené obrysy kontinentu, z leteckého provozu je bezpečně poznáte.

Úžasné je, jak jsou krásně patrné všechny charakteristiky, které letecká doprava nad USA má - jak houstne, když přichází ráno, a přesouvá se od východu k západu. Odpoledne téměř naráz přilétají všechna letadla z Evropy a vzápětí zase odlétají na noční lety zpět. Jsou také vidět noční lety mezi Kalifornií a Evropou, lety mezi Floridou a Jižní Amerikou, nebo mezi Kalifornií a Havají. Nádhera.

neděle 5. listopadu 2006

Alkohol podruhé

V pátek večer jsme si dali sraz u Fernanda a abychom nebyli na suchu, tak jsme si cestou koupili láhev vodky a dva kartony piva. Abychom se nemuseli skládat v obchodě, celý nákup platil Fernando a vyrovnali jsme se dodatečně.

Placení se ale ukázalo být o trochu složitější. Fernando nejprve nemohl najít žádný doklad totožnosti, což nás všechny ponouklo k průpovídkám, že teď se konečně provalí, že je mu méně než 21. Ačkoliv je ženatý a vypadá na třicet, pokladní to evidentně nebrala jako vtip.

Když konečně našel alespoň mexický řidičák, začala další legrace s hledáním identifikačního čísla. Nejprve jsme nechápali, ale pak nám pokladní vysvětlila, že pokud někdo večer nakupuje alkohol za více než 20 dolarů, musí ho v obchodě zaevidovat pro případ, kdyby v noci došlo k nějakým výtržnostem. To by pak byl Fernando automaticky podezřelým.

Naše další poznámky o tom, že teď to teda Fernandovi pěkně zavaříme, pokladní opět nepovažovala za příliš vtipné...

Zkrátka a dobře, prodej alkoholu podléhá extrémně přísným pravidlům. Po zákazu prodeje v neděli před jedenáctou dopoledne je tady další omezení. Evropani i Jihoameričani si musejí zvykat.